Akrobaten bro
Infrastruktur- Type prosjekt Gangbru / Adkomst plattformer
- Sted Oslo Sentralstasjon
- Størrelse 205 x 6 m
- Budsjett 125 MNOK
- Oppdragsgiver Bjørvika Infrastruktur AS
- Status Bru ferdig i 2011, atkomst plattform ferdig i 2015
- Publisert Arkitektur N, Aftenposten
- Miljøprofil Øker bruk og letter tilkomst til Jernbanen. Binder sammen bydelene Grønland og Bjørvika. Letter gang og sykkeltransport i sentrum.
- Vinner av Certificate of exellence 2012 ECCS European steel bridges award
Brua forbinder Grønland og bydelene nord for Oslo Sentralstasjon med den nye byen i Bjørvika og gir samtidig adkomst for gående til jernbaneplattformene. Brua er en meget viktig ferdselsåre og samtidig adkomst for reisende til og fra Oslo S. Brua har blitt et symbol på det moderne Oslo og vises jevnlig i TV/presse og i reklameinnslag.
Brubanen er av estiske og høydemessige forhold gjort slankest mulig ved at konstruksjonen er et overliggende asymmetrisk fagverk. Fire kraftige stålsøyler fører kreftene ned til bakken mellom 10 jernbanespor. Den 200 meter lange brua med største spenn på 70 meter, er gitt en ledig og” brukket” form i pakt med rampe i nord mot gata Tøyenbekken og i sør mot Stasjonsallmenningen.
Store flater i glassrekkverk og slanke hengestag i stål fra overliggende konstruksjon medvirker til storslagent utsyn mot omgivelser og god oversikt ned mot plattformene for gående og syklende på brua. Bruprosjekteringen er et samarbeid der L2 arkitekter AS er underkonsulent til Rambøll.
“Akrobaten”, which translates from Norwegian as “the acrobat”, is a pedestrian and bicycle bridge that crosses 19 electrified railway tracks at Oslo central train station. The bridge is a direct link between old and new Oslo districts and in addition acts as a link, via stairs and lifts, down to the station platforms themselves.
The main challenge of the bridge was that it had to have enough clearance from the railway lines below, as well as allowing the pedestrians and cyclists to access it directly from the surrounding terrain on both sides. In addition there were only 4 possible foundation points and the bridge therefore had to span a total of 67 meters between them. These challenges were the basis for the main design move, that of lifting the primary construction over the walkway, and created a visually spectacular form.
Four steel columns, shaped as the number 7 hold up a 5 meter deep triangular steel truss that is tapered at both ends. The walkway is hung from this truss by a series of thin steel rods. The bridge is sided by a large glass railing which allows the users a clear and unobstructed view of the city in both directions.