Varoddbrua
Infrastruktur- Type prosjekt Gang og sykkelbru
- Sted Kristiansand Kommune
- Størrelse 77 x 5 meter
- Oppdragsgiver Statens Vegvesen Region Sør
- Status Ferdigstilt 2016
- Faser Alle faser
Varoddbrua er portalen til Kristiansand sentrum fra øst. Brua er et landemerke og et fokuspunkt både sett fra skjærgården, Topdalsfjorden, for reisende langs E18 og fra boligområdene rundt. I samspill med den nye utformingen av E18 er det bygget en GS-bro på Varodden og to GS broer på Sømsiden som L2 Arkitekter har designet. Gang og sykkelbroene er designet med tanke på å optimalisere opplevelsen for gående og syklene med fokus på å separere gangfelt fra motorveien og den flotte utsikten.
Her skal det bygges en GS-bro på Varodden, og to GSbroer på Sømsiden. G/s-bruas føringsbredde er 3.5m. Brutto bredde for bru er ca 4.2 m. Rekkverk for g/s-bru er satt til 1.4m, dette er 0.2m mer enn minimumskravet for bruer, men er økt av hensyn til de syklende.
Området ved Søm er godt synlig fra omgivelsene og fra fjorden. Frittframbygg brua og brua for gang-sykkelveien kommer tett på hverandre. Ideelt sett burde GS veien lande på landkaret av FF brua. I denne situasjonen GS veien kommer opp langs brua, derfor må brua være enkel og uten søyler sett mot FF brua sin enkle buede geometri.

Brua får et markert landkar i betong med utkraging. Ved å utelate søyler på nedre GS veibru og lage et slakt utkraget landkar vil linjene i GS veien og FF brua bli enkle. Etterpå skal g/s-bruen henges opp i den nye Varoddbruen. En kontinuerlig lysspalte mellom FF brua og stålbruene for GS veien understreket åpenheten mellom bruene. I endepunktet blir det et lite platå for utkikkspunkt som også tydeliggjør splittingen mellom bruene.
For g/s-brua til Vardåsveien vil det være viktig med en slank og luftig konstruksjon som harmonerer med FFBbrua. Brua til Vardåsen vil ha søyler da den ikke kan henges på brua. Det vil bli 6 søyler med en senteravstand som varierer mellom 16m og 20m. Konstruksjon bæres av en midtdrager med ribbeplater som bærer brubanen. Tverrsnittet lukkes inne. Søyler blir i betong.